Cerpen Langit By Affinie Ramos

Today post lets in Malay ! ^__^

Em , mungkin agak sedikit lambat untuk saya promote cerpen ni.
Tapi tak kisah la kan kan.. ^__^
Sebenarnya, takda la lambat sangat pun.
cuma cerpen ni dah siap lebih 2 minggu yang lepas tak silap...

Cerpen yang saya ingin promote ialah:

LANGIT

















Cerpen Langit ni mengisahkan seorang lelaki yang dikahwinkan dengan
sebuah bangsa lain iaitu bangsa langit a.k.a bunian. ada 11 bahagian je.
tak berat pun. satu jam baca dah habis :)
and off course, got a lots of lessons we can get from it.

Cerpen ni genre dia dreamy2 la... dia tak straight sangat dalam
menggambarkan satu situasi tu. Telampau metafora, personifikasi dan
hiperbola la! Langit bukan macam cerpen tipikal sekarang belambak
yang macam ala-ala hlovate tuh... ni lain dari yang lain punya... :-P

Penulis cerpen: Affinie A. Ramos ni kak saya,
Dia memang suka buat cerpen dari sekolah lagi.
Cerpen dia ni lain dari yang lain sebab dia suka membuat kan
pembaca lebih bebas untuk membayangkan plot cerita tu
mengikut bayangan pembaca masing-masing. Memang
kadang-kadang geram juga la sebab sesebuah watak tu
dia tak kan describe dengan jelas. Dia keja apa, tinggal mana, keluarganya
macam mana.. kita la yang kena fikir sendiri. haih~
kadang-kadang ada cerpen dia buat ending sengaja digantungkan.
Alasan, kak saya suruh pembaca fikir sendiri.
ada ka patut....

Eh. jangan risau. cerpen ni takda la gantung sangat pun...
tapi saya akui ada kelemahan dalam kekuatan kronologi cerita ni yang
membuatkan si pembaca blur blur dan lost sikit sebab description
cerita tak kuat. Walaubagaimanapun (ceh skema), yang membuatkan
cerita ni indah adalah ciri-ciri islamik yang begitu ketara diterapkan.
tambahan lagi  kasih sayang antara pasangan suami isteri,
mesti lagi nampak sweet kan?
sebab dia halal. hehehe.

Apa apa pun, kak saya pesan, lepas baca cerpen tu,
dia sangat mengalu alukan kamu untuk memberi komen
supaya dia dapat memperbaiki kelemahan nya dalam penulisan.

P/S:

Beri la sokongan dekat dia. Follow blog dia dekat [sini]

Semua design dalam blog cerpen dan hiasan depan cerpen ni
kak saya yang buat termasuk design blog saya [sini]

Selamat membaca ! :)

6 comments:

  1. aku terharu! TERIMA KASEH!

    BTW,cemana ko wat 2 jenis komen tu??fb n blog?waw!ctau la tutorial!

    ReplyDelete
  2. oya..ada org komen napa xd link utk pigi blog cerpen tu.??mna ko tarok?

    ReplyDelete
  3. ada bha tu dkt caption gambr cerpen tu.

    hehe hebat kan. :P nti la ada masa aku buat tutorial nya. skrg mc rahsia. haha

    ReplyDelete
  4. iza,kakakmu kah??awesome la!..nak follow beliau lah.. ;D

    ReplyDelete
  5. @cheqwa: ha ah ni akak aku. xde la awesome pun bese je. heheh tp dy mang minat mlukis and terer bab2 adobe photoshop ni :)

    ReplyDelete
  6. "Beliau" LOL~~~ Trimakaseh~~ ^_^

    ReplyDelete