Kenapa Rasulullah Suka Makan Daging Kambing yang Ramai Orang Cakap Sangat Tak Berkhasiat?

Assalamualaikum....
Finally I got chance to online and update my blog
Alhamdulillah~ No wifi here at my home and just rely
on my brother's phone to connect to the internet...

So how is your fasting?
InsyAllah everything would be fine :)

Em~ Korang tahu tak Nabi Muhammad S.A.W suka daging kambing?


credit








Keutamaan daging kambing digambarkan dalam beberapa riwayat yang 
menyebutkan bahawa Rasulullah SAW gemar makan daging kambing. 
Bahagian yang paling beliau gemari adalah bagian lengan atau
kaki depan (HR Muslim). 


Qadhi Iyadh berkata,
“Kegemaran Rasulullah SAW atas daging kambing bagian 
lengan karena aromanya yang khas, rasanya yang manis, 
dan jauh dari tempat bahaya.”

TAPI.....
Ramai yang mengatakan daging ni paling tinggi kolesterol la,
penyebab darah tinggi la, banyak lemak la.
Yang penting tak berkhasiat la. Orang ramai lebih prefer daging
lembu dari daging kambing sebab takut tak berkhasiat


credit














kenapa Nabi kita memberi contoh yang tidak
baik kepada umatnya dengan makan makanan yang tak
berkhasiat???

Jawapannya? mesti dah ramai yang tahu kan.
Sebab kita ditipu oleh fakta yang entah siapa keluarkan! >__<

Sebenarnya daging kambing PALING RENDAH LEMAK
dari semua daging hatta ayam sekalipun

Kadar kolesterol nya pula lebih kurang macam daging lembu je~
tak ada bahaya-bahaya nya malah sangat sihat.

Kalau tak percaya rujuk [sini] dan bandingkan Total Fat Beef dengan
Lamb. Mana lagi rendah? Cholesterol pun lebih kurang je~
Kambing New Zealand je la yang tinggi skit...
babi tuh abaikan

credit

















Tapi, kenapa orang menghidap darah tinggi menjadi
tambah sakit lepas makan daging kambing?
(contohnya nenek saya pengsan pening lepas makan kambing)
Betul kah daging ni menyebabkan darah tinggi?

Eh...Tidak. Dia langsung tak meninggikan darah... Tapi,
hah baca la sini senang [here]
Siap jadi pencegah Darah Tinggi dan Obesiti lagi :)

Haaaah~ Jadi sekarang macam mana?
Siapa cakap daging kambing tak berkhasiat?
Cuba google. Tak ada taw...
Jadi jangan takut makan daging kambing
Malah kita disarankan makan daging kambing :)

Rasulullah tidak pernah silap dalam memberi contoh
kepada umatnya. Beliau adalah insan terhebat di sepanjang
sejarah kehidupan manusia. Selawat ke atas nya :)

Selamat berpuasa~

P.S: Lapar pula cerita kambing =___="

credit
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment